Google Advertenties: zo kom je 5 keer extra in beeld
Hidden Profits Marketing bestaat ruim 20 jaar. We delen onze kennis en ervaring in deze serie marketing basics voor fitnessondernemers, -managers en -professionals.
‘Adverteren in Google is weggegooid geld! Ik sta al bovenaan.’
De afgelopen 20 jaar heb ik deze uitspraak regelmatig van fitnessondernemers gehoord. Een mooie uitspraak. Als hij ook zou kloppen. Vroeger klopte dit redelijk, tegenwoordig al heel lang niet meer.
Waardoor klopt deze uitspraak niet meer?
Eigenlijk gold deze uitspraak alleen in de tijd dat er nog niet kon worden geadverteerd op Google. En dat was vanaf 23 oktober 2000 mogelijk. Ofwel, hoogstwaarschijnlijk heb jij nooit gegoogled zonder eerst advertenties te zien. Immers: als je nu iets op Google zoekt staan er altijd 2, 3 of zelfs 4 advertenties boven het organische zoekresultaat. Ook de Google My Business plattegrond staat er zelfs boven.
‘Maar ik klik nooit op een Google Advertentie!’
Nou, dat is prima. Het gaat echter niet om jou of mij persoonlijk, maar om wat uit de data blijkt. En uit data blijkt: zo’n 20% van alle zoekopdrachten in Google eindigt met een klik op een betaalde advertentie.
Zo wordt 20% klikkers meer dan 50% van de leads
Wat blijkt uit HPM data? We verzamelen die data overigens in ons eigen YourFitStart.com dashboard, aangevuld met data uit Google Analytics, dat actief op de site van al onze klanten de gebeurtenissen meet. In praktijk blijkt dat die 20% klikkers vaak verantwoordelijk is voor meer dan 50% van de leads die via een website binnenkomen. Immers, de Google Ads landen op specifieke pagina’s van de website.
Hier volgen 2 conclusies uit:
1 - Advertentieklikkers zijn verder in customer journey
De eerste conclusie die we kunnen trekken is dat advertentieklikkers verder zijn in hun customer journey dan gewone zoekers. De kans dat deze website bezoekers lead worden is gemiddeld groter dan normale websitebezoekers.
2 - Niet in Google adverteren kost meer dan 50% nieuwe omzet
De tweede conclusie is dat elke fitnessclub, gym of studio die niet actief adverteert daardoor misschien wel meer dan de helft van de mogelijke nieuwe omzet uit de website misloopt. Niet een enkele keer, maar elke maand opnieuw!
Alleen al hierom wil je dus juist voor deze groep wél advertenties online hebben staan. Zodat ze direct op de juiste aanmeldplek terecht komen i.p.v. op een algemene homepage en dan moeten zoeken. Zo maak je het deze groep zoekers makkelijker om lead of mogelijk gelijk lid te worden.
HPM Google Partner sinds 2009
Wist jij dat Hidden Profits al sinds 2009 onafgebroken Google Partner is? Nou, dat is dus zo :-). We bestaan al sinds 2004, daarvan hebben we dus al 16 jaar de focus op online fitnessmarketing. Alle kennis en ervaring verwerken we in het werk voor onze klanten. En in o.a. in deze …
Google Advertenties; op 5 manieren in beeld
1 - Search
Iedereen kent deze vorm van adverteren. Je doet een zoekopdracht en helemaal bovenaan de resultaten staan dus 2, 3 of zelfs 4 advertenties. Dat zijn de search advertenties. Ook hier geldt: hoe hoger gepositioneerd en hoe relevanter, hoe meer klikkers en bezoekers naar je website.
2 - Display
Je kent het wel, bijvoorbeeld op een nieuwssite zie je tussen de nieuwsberichten ook advertenties. Zowel tekst als beeld. Dat is display adverteren.
3 - Youtube
De 1 na grootste zoekmachine ter wereld is… Youtube! En dat is eigendom van …Google! Iedereen kent wel de vele soorten advertenties die er op Youtube zijn. Video’s, foto’s en andere afbeeldingen incl. tekst.
4 - Discover
Als je op je mobiel iets in Google Chrome gaat zoeken, zie je een hele rij nieuwsberichten die passen bij jouw zoek- en internetgedrag. Dit deel heet discover. En daar blijken heel veel mensen doorheen te scrollen. Hier zijn jouw advertenties dus ook zichtbaar.
5 - Gmail
Iedereen die Gmail gebruikt kan ze helemaal bovenaan alle mails of aan de rechterzijde zien; advertenties.
Je ziet alle 5 advertentievormen zoals wij ze voor onze klanten conform Google Performance max verzorgen in beeld op www.hiddenprofitsmarketing.com/nl/googleads
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.