Nederland wordt weer fit!
Bodylife nummer 2 2021
Hoe NYMA Outdoor Gym juist profiteert van coronamaatregelenSjabbens Sports & Health zet in op live, virtual én online‘Juist nu is een tijd om franchisenemer bij Anytime Fitness te worden’Zo vond Iwan Redan als oud-profvoetballer zijn weg in de fitnessbrancheHoe Jan Evenepoel met ELCIES en Under Armour de wereld wil veroverenHammer Strength is the bottom line for better resultsFull-body workout met RP3 Rowing: 'Roeien wordt het nieuwe spinning'Lockdown 2021: gesloten of open?Private en publieke sector bundelen krachten met nationale leefstijlscanThe biggest mind fuck ever: wat doet het met jou?Wat Google Trends zegt over fitnessmarketing en leden wervenDe stem van beoefenaars klinkt het luidstKlaar voor de vergrijzende markt?Knelpunten en actualiteiten coronasteunmaatregelenNederland wordt weer fit!Zorgt corona voor een paradigmashift van fitness?Sales en salesmanagement in de fitnessbranche
We leven in een land waarin politici en bewindslieden meer waarde hechten aan het openen van terrassen dan aan het openen van locaties waar mensen invulling kunnen geven aan een fitter, gezonder en vitaler leven. Een glas bier is belangrijker dan de fitheid van mensen.
Het geeft aan dat onze branche van sport, bewegen en gezonde leefstijl vooral moet vertrouwen op de eigen kracht, en op support van VWS. We moeten het dus vooral zelf doen. En dat gaan we dan ook doen. NL Actief start in mei - zodra de clubs eindelijk weer open mogen - samen met enkele honderden erkende fitnessclubs en personal coaches de campagne Nederland wordt weer fit! Een campagne die een impuls geeft aan een gezonde(re) leefstijl van de Nederlanders.
En dat is hoognodig. De sluiting van de sport- en fitnessclubs vanwege de coronapandemie heeft een grote negatieve impact op de fysieke en mentale fitheid, vitaliteit en gezondheid van Nederlanders. Mensen zijn in de coronatijd gemiddeld 5.6 kilo zwaarder geworden, hun conditie en kracht is afgenomen en de sociale contacten zijn sterk beperkt. Niet voor niets roepen steeds meer organisaties en medici het demissionair kabinet op om te investeren in een gezonde leefstijl van mensen.
Nederland moet weer fit worden. Dat beschouwen wij als een maatschappelijke opdracht voor de fitnesssector, dé branche die staat voor een fitter, vitaler en gezonder land. Gedurende 10 weken gaan fitnessclubs en personal coaches met leden aan de slag om hun conditie en kracht te verbeteren, coronakilo’s weg te werken en meer ‘geluk’ te ervaren. Iedere week staat één van deze vier doelen centraal. In de eerste week bepalen de deelnemers hun eigen doelen op het gebied van conditie, kracht, gewichtsverlies en geluk. In de vijfde week vindt een tussenmeting plaats, in de tiende (laatste) week de eindmeting. Op deze wijze maken we inzichtelijk hoe we als branche een bijdrage leveren aan de gezondheidswinst van Nederland. De campagne is gratis voor leden van NL Actief en clubs die staan geregistreerd in het Veilig Open register.
We maken met de campagne ook nog iets anders duidelijk: dat de fitnesssector een hecht collectief is (geworden), dat écht staat voor een fitter, vitaler en gezonder Nederland. Een collectief van ondernemers, professionals en kennispartners. Toen wij enkele weken geleden onze achterban informeerden over de campagne en vroegen of ze interesse hadden om deel te nemen, reageerden binnen twee dagen honderden clubs positief. Als verlies aan gezondheid door de coronapandemie het volgende maatschappelijke probleem van Nederland wordt, dan is de fitnesssector een belangrijk onderdeel van de oplossing. Met dank aan de clubs die binnen de campagne Nederland wordt weer fit! samen met ons de krachten bundelen.

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief